DHL – Marijn Slabbekoorn

Pakketbezorger DHL heeft als de grootste logistieke organisatie ter wereld een ambitieus plan: in 2050 moet het bezorgen van pakketten en post emissievrij zijn. Om dat doel te halen heeft het bedrijf een speciaal programma opgesteld onder de naam GoGreen. In Nederland is Marijn Slabbekoorn als projectmanager verantwoordelijk voor het doorvoeren van dit programma. Hij vertelt hoe het bedrijf dat wil bereiken.

Marijn Slabbekoorn. Foto: DHL

Nul emissie in 2050: dat is een ambitieus doel. Hoe ver staan jullie daar nog van af?

Om helemaal uitstootvrij te worden hebben we een aantal tussendoelen opgesteld. In 2025 willen 50% reductie ten opzichte van onze uitstoot in 2007 en in 2020 moeten we de 30% halen. Maar we zitten nu al op 34%, dus het gaat al heel goed! Daarom schroeven we onze ambities nog iets verder op: 50% in 2025, 100% in 2050.

Wat is jullie drijfveer om deze ambities te hebben?

We zijn de allergrootste logistieke service provider ter wereld met een enorme vloot aan voertuigen en vliegtuigen. Dus we voelen wel dat we een verantwoordelijkheid hebben in het terugdringen van de uitstoot. In 2007 heeft Deutsche Post hier al een strategie voor ontwikkeld. Maar naar aanleiding van het klimaatakkoord in Parijs hebben we gezegd: het moet ambitieuzer. Dus we willen ons hele netwerk uitstootvrij maken.

Laatste stukje het meest vervuilend

Waar in de keten zit nu de grootste boosdoener?

Onze vliegtuigen hebben natuurlijk verreweg de meeste CO2-uitstoot. Maar waar we de meeste directe winst kunnen behalen is de ‘The Last Mile’, dat is een vakterm voor het laatste stukje in de keten van het distributiecentrum naar het bezorgadres. Daar zit 80% van onze uitstoot en dat kunnen we dus ook het beste aanpakken. Je kunt je voorstellen dat busjes in bebouwde omgeving veel overlast kunnen veroorzaken voor m.b.t. fijnstof en geluidsoverlast, twee factoren die de gezondheid van de omwonenden negatief beïnvloeden. Dus het is vrij helder dat we daar iets aan moeten doen. Vandaar dat een andere, wellicht nog ambitieuzere tussenstap is om in 2025 70% van alle last-mile routes uitstoot vrij te hebben, wereldwijd over alle DHL entiteiten.

Wat kan je doen?

Als we nu niet iets doen dan komen er nog meer problemen. Door de verstedelijking komt er steeds meer druk op de stad, niet in de laatste plaats door de oprukkende e-commerce. Door de groene ambities top-down in te voeren met het GoGreen Programma, ontstaan er bottom-up overal binnen de DHL-organisatie allerlei proeftuinen. En Nederland speelt daarin een grote rol.

Elektrische wagens en vrachtfietsen

Maak dat eens concreet?

Met elektrische auto’s kan je veel opvangen. We hebben samen met de Technische Universiteit van Aken speciaal voor ons een elektrisch busje laten ontwikkelen: de StreetScooter is helemaal gericht op de bezorgronde. De pakketten liggen op borsthoogte en zijn dus door onze medewerkers handig te pakken. De range is 80 kilometer, voor de gemiddelde postronde heb je 40 kilometer nodig. En hij valt in de smaak, want zelfs onze concurrent-collega PostNL heeft de eerste serie al rondrijden besteld. Ook bedrijven in Engeland en gemeentes in Duitsland willen de StreetScooter hebben. Het Nederlandse Spijkstaal was betrokken bij de ontwikkeling.

De Cubycycle. Foto: DHL

Alleen de elektrische wagens dus?

Nee, in Nederland hebben we naast de al bestaande parcycle, de Cubicycle ontwikkeld, daar testen we al een paar jaar mee. Dat is een fiets op vier wielen met een afneembare container van een kubieke meter met daarin plek voor ongeveer 125 kilo aan zendingen. De containers worden voorgeladen bij DHL, per trailer naar het stadscentrum vervoerd en daar op de fiets geplaatst. Deze zogenaamde ‘City Hub’ voor cargofietsen kan tot vier containers vervoeren en maakt het mogelijk om grotere pakketten milieuvriendelijk in lastig bereikbare stadscentra te bezorgen en de retourstroom hiervan vanuit de stad te organiseren.

Wat zijn de eerste ervaringen?

Veelbelovend! Ons netwerk is vanouds erg goed in kleinere zendingen. Je merkt dat door de opkomende E-commerce pakketjes gemiddeld groter worden. Dat past niet meer in een kleine fiets, wel in deze grotere fiets. Het mooie aan dit nieuwe systeem is dat het deels gestandaardiseerd is met een standaardpallet als basis. Zo maak je mogelijk dat het voorgeladen kan worden en hoef je geen extra kilometers te maken. Daarmee zorg je dat je geen extra busjes de stad in hoeft te sturen. De cubicyce rijdt nu al in meerdere Europese steden en sinds twee maanden zelfs in New York.

Op welke innovaties zitten jullie verder nog te broeden?

We doen mee aan een Interreg-programma H2Share, de Nederlandse fabrikant VDL gaat een 27 tons elektrische truck ontwikkelen met een waterstof range extender. Deze voertuigen gaan we dan bij DHL 5 maanden testen in Nederland en nog eens 5 maanden Duitsland. Voor het afleveren van grote zendingen in hartje Rotterdam gaat er binnenkort een Elektrische 12 tons bakwagen in de productie. De ombouw wordt gemaakt door het Nederlandse Emoss.

De Cubicycle wordt geladen. Foto: DHL

Geef je op voor het Nationale Export Event

Meld je nu aan voor het Nationale Export Event op 1 november in Barneveld!

Copyright © Nationaal Export Event Theme by: Theme Horse Powered by: Wordpress