ING – Thijs Geijer

Consumenten kiezen steeds vaker voor vleesvervangers. Dat betekent een revolutie in de foodbranche. Sectoreconoom Thijs Geijer vertelt welke impact dat gaat hebben voor producenten.

Thijs Geijer is sectoreconoom bij ING. Hij duidt de belangrijkste economische trends in de foodsector. Tijdens de kennissessie op het Nationale Export Event gaat hij dieper in op de trend rond eiwitten.

Sectoreconoom Thijs Geijer. Foto: ING

Waarom is deze trend zo belangrijk?

Rond de huidige consumptie van dierlijke eiwitten zien we 3 belangrijke bezwaren. Het schaadt het milieu, heeft gevolgen voor de volksgezondheid en dierenwelzijn. Het is een thema dat veel bedrijven en consumenten bezighoudt. Wat zijn de eiwitbronnen van de toekomst? Welke mogelijkheden zijn er om dierlijke producten te vervangen met plantaardige alternatieven? Je ziet dat nu vleesvervangers de meeste aandacht krijgen. Partijen in de Verenigde Staten krijgen veel geld via investeringsfondsen van bijvoorbeeld Bill Gates. Denk aan Impossible Foods en Beyond Meat.

Wat kunnen we daarmee in Nederland?

Wat ze in de VS kunnen, kunnen wij ook. We lopen in Nederland als Food & Agri land erg voor op dit gebied. Aan de ene kant is de consument hier erg bewust mee bezig, aan de andere kant hebben we veel kennis rond de productie en export. De gangbare manier om vleesvervangers te maken is met soja, tarwe en granen. Voor de consument is dat geen grote stap om dit te kopen. Maar het wordt al gewaagder om producten aan te bieden die gemaakt zijn van eendenkroos, algen en zeewieren. Die alternatieve eiwitten staan in Europa nog in de kinderschoenen.

Wat heb je Nederlandse ondernemers te bieden?

In onze ogen verschuift de consumptie geleidelijk en wint plantaardig aan belang, mensen zullen meer bereid zijn om vleesvervangers te kopen. Hoe snel dat gaat is afhankelijk van diverse factoren. Denk aan overheidsbeleid, technische ontwikkelingen en de verandering in consumentengedrag. Maar hoe ontwikkelen die factoren die zich? De resultaten van dat onderzoek delen we tijdens het Nationaal Export Event.

Hoe kunnen ondernemers zich het beste voorbereiden op deze sessie?

Bezoek een supermarkt, en kijk bewust naar het aanbod van dierlijke en plantaardige producten. Wat mist er, is dit in het buitenland anders? Loop eens met die bril door de winkel. Wellicht vallen je nieuwe dingen op en kan je met hele concrete vragen naar de workshop komen.

Geef je op voor het Nationale Export Event

Meld je nu aan voor het Nationale Export Event op 1 november in Barneveld!

Copyright © Nationaal Export Event Theme by: Theme Horse Powered by: Wordpress