ING – Max Erich

Max Erich is sectoreconoom automotive bij ING. Op de belangrijke autoshow IAA in Frankfurt deze maand, ziet hij de laatste trends uit de autowereld. Op het Nationale Export Event presenteert hij een nieuw onderzoek over de impact van de elektrische auto.

Wat brengt een econoom op een autobeurs?

De IAA is één van de belangrijkste autobeurzen in Europa. Hier zie je hoe de Duitse fabrikanten echt uitpakken. Je krijgt goed mee welke richting ze op willen. De fabrikanten presenteren er de modellen die binnenkort in de showroom staan, maar ook de concepten die pas over 3 tot 5 jaar op de markt komen.

Frisse ideeën uit Nederland

De autosector ligt enorm onder vuur sinds het dieselschandaal. Merk je daar iets van?

Er was deze editie extra veel aandacht voor nieuwe technieken. In de hal New Mobility World, zie je de toenemende invloed van de hightech in automotive. Niet alleen veel elektrische auto’s, maar ook veel nieuwe ideeën voor de toekomst. Er stonden veel leveranciers die van buiten de automotive komen; zoals vanuit de automatisering en software. Verder waren er veel voorbeelden te zien van dienstverlening in de mobiliteit zoals carsharing. Erg interessant vanuit Nederlands perspectief.

Vertel!

Juist hier is het aandeel Nederlanders erg hoog. Als het gaat om de toekomst van de autobranche en mobiliteit komen er veel verse ideeën uit Nederland.

Max Erich, sectoreconoom automotive bij ING.

Welke trends zie je waar het Nederlandse bedrijfsleven kan scoren?

Als eerste dat de auto steeds meer online gaat; connected cars. Auto’s worden onderdeel van Internet of Things. Wat daaruit deels voortvloeit is de tweede trend, auto’s die autonoom kunnen rijden. Dat gebeurt niet in één keer, maar we zullen zien dat auto’s in stappen steeds meer die richting op gaan. En als derde zien we natuurlijk dat steeds meer auto’s elektrisch worden aangedreven. En op al die vlakken bieden Nederlandse toeleveranciers mooie oplossingen.

Waar zijn ‘we’ goed in?

Auto’s moeten in de toekomst steeds meer kunnen, dus daar zijn nieuwe toepassingen voor nodig. Een goed voorbeeld zijn de chips en sensoren van NXP die wereldwijd worden ingezet. Deze innovaties vormen een enorme groeimarkt voor Nederland.

Waarom juist Nederland?

Wij hebben niet echt een eigen autoindustrie. Dat is een voordeel ten opzichte van Duitsland dat helemaal is ingericht op de productie van auto’s die rijden op fossiele brandstoffen. De Duitse autoindustrie doet al heel lang hetzelfde en met veel succes. Maar het dringt nu wel door dat men echt moet veranderen. In Nederland zeulen we die bagage niet mee, dus kunnen we hier sneller op inspelen.

Achterstand in Duitsland is een kans

Innovaties komen nu uit de VS en Azië. Heeft Duitsland de boot gemist?

De Duitse auto-industrie heeft een achterstand, dat zie je ook als je rondloopt op de IAA. Bij de Duitsers zie je vooral nog conceptauto’s, terwijl bijvoorbeeld Tesla en Nissan al met nieuwe elektrische modellen klaar staan in de showroom. Ook in China worden nu al veel elektrische auto’s geproduceerd.

Dat klinkt als een gevaar voor de Nederlandse toeleveranciers die voor Duitse merken werken.

De achterstand in Duitsland is juist een kans. Men heeft nu toeleveranciers nodig die lastige hightech-problemen kunnen oplossen.

Of kunnen de Nederlanders zich beter richten op landen waar de innovatie harder gaat zoals China?

Er liggen zeker ook kansen in China. Zij hebben sneller en duidelijker gekozen voor de batterijauto’s, vooral gedreven door de enorme milieuproblemen die ze hebben. Maar zakendoen China is complexer omdat je daar lokaal aanwezig moet zijn om de markt te mogen betreden. Het aangaan van een joint venture met een Chinese partij is noodzakelijk.

Kan je wellicht beter aansluiten bij Duitse initiatieven in China?

Het versterkt elkaar nu. China is de belangrijkste automarkt ter wereld, en de Duitsers doen daar veel zaken. Niet alleen de grote automerken zitten daar, maar ook grote toeleveranciers als Bosch en Siemens zijn er actief.

Meer ruimte voor diensten

Waar zie je nog meer mogelijkheden voor Nederlandse bedrijven?

In de mobiliteit worden diensten steeds belangrijker. Mobility as a service. Een voorbeeld is carsharing. Dat is nog een erg klein aandeel, maar we zien duidelijk de potentie. Dat is voor ons bij ING de reden dat we hier meer onderzoek naar gaan doen.

Wat gebeurt er nu al?

Je ziet dat grote partijen als Daimler en Hyundai een stad als Amsterdam uitkiezen als proeftuin voor hun carsharingdiensten. Wanneer autofabrikanten iets willen introduceren, doen ze dat graag in Nederland. Daar kunnen we mooi bij aanhaken.

Waar kunnen we je tijdens het Nationaal Export Event over spreken?

We presenteren daar een nieuw onderzoek over welke impact de komst van elektrische auto’s heeft voor de industrie. Wanneer komt de doorbraak en welke gevolgen heeft dat. Wat betekent dat voor toeleveranciers, wat zijn de bedreigingen en waar liggen de kansen? Tijdens de workshops gaan we hier dieper op in.

Geef je op voor het Nationale Export Event

Meld je nu aan voor het Nationale Export Event op 1 november in Barneveld!

Copyright © Nationaal Export Event Theme by: Theme Horse Powered by: Wordpress