RVO – Internationalisering startups en scaleups

Startups en scale-ups die verder dan de Nederlandse grenzen kijken, moeten zeker aankloppen bij de RVO.nl. Lillan Henseler en Nasrat Popal zijn bij de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) verantwoordelijk voor de internationalisering van startups/scale-ups.

Tijdens het Nationale Export Event organiseren ze een huiskamersessie voor startups en scale-ups die de grens over willen.

Fan van startups

Lillan Henseler.

Wat kunnen we verwachten?

We zullen een korte pitch geven van wat we als RVO doen. Maar dat is zo ontzettend veel dat we lang niet alles kunnen behandelen, daarom willen we vooral het gesprek aangaan met ondernemers en kijken wat we voor hen kunnen betekenen. Tegelijk is er veel belangstelling vanuit de ambassades en handelsposten omdat zij zoveel mogelijkheden zien voor Nederlandse startups/scale-ups in het buitenland.

Toch even in het kort, wat hebben startups aan de RVO?

We hebben veel regelingen en ondersteuningstools voor startups/scale-ups die ze kunnen gebruiken bij het internationaliseren. We zijn een ‘FAN’ van startups/scale-ups. FAN staat voor dat we kunnen helpen bij de Financiering, Advisering en Netwerken. Startups zijn er in verschillende fases, pre-startups met alleen nog maar een idee, startups en scale-ups die echt groeien. Bij de huiskamersessie richten we ons op wat de groep wil.

Welke startups kloppen bij jullie aan?

Startups die willen internationaliseren zijn vaak al een stapje verder. Zij hebben in Nederland al klanten en hebben behoefte aan advies. Er leven vragen als: welke landen zijn interessant voor ons, waar liggen de interessante markten? Hoe vinden we de juiste partners, investeerders in het buitenland? Bij welk internationale beurzen en events kunnen we ons presenteren? Verder is het heel breed, van fintech en blockchain tot aan 3D-printen. Bekende voorbeelden van Nederlanders die het wereldwijd goed doen zijn fintech Adyen, een echte scale-up. Andere bekende startups/scaleups van Nederlandse grond zijn Ocean Clean Up, Booking.com en Rituals.

Promotie voor het Nederlandse ecosysteem

Maakt RVO ook reclame voor Nederland?

Nasrat Popal.

Ja, we willen het Nederlandse ecosysteem promoten. Amsterdam staat op de 4e plek van beste startup scenes in Europa. Nederland is voor buitenlandse partijen bijvoorbeeld interessant onder andere vanwege de excellente digitale infrastructuur, goede onderwijs- en kennisinstellingen en het gunstige zakenklimaat.

Waar willen Nederlanders naartoe?

Er is veel belangstelling voor startup hubs die het goed doen, denk aan de steden in de VS. Maar ook Londen, Stockholm, Parijs, Berlijn en Singapore. Ook kijken veel (social) startups/scale-ups naar ‘exotische’ landen in Azië en Afrika.

Kruisbestuiving

Hoe kunnen ondernemers zich het beste voorbereiden op deze huiskamersessie?

Denk goed na over wat je wilt vragen en wat je van ons nodig hebt, houd daarbij ons FAN-principe voor ogen. Heb je vragen over financiering, advisering of netwerken?

Wanneer is het geslaagd?

Als ondernemers en de collega’s van de ambassades nieuwe handvatten hebben gekregen om door te gaan op hun weg. We hopen ook dat men elkaar inspireert met verhalen. We horen bij ambassades heel vaak dat ze veel mogelijkheden zien voor Nederlandse startups. We hopen op veel kruisbestuiving. Verder willen we meer leren over de behoeften van startups/scale-ups met internationaliseringsplannen en hoe we met onze dienstverlening bij RVO hierop goed kunnen inspelen.

Geef je op voor het Nationale Export Event

Meld je nu aan voor het Nationale Export Event op 1 november in Barneveld!

Copyright © Nationaal Export Event Theme by: Theme Horse Powered by: Wordpress