DHL – Corné de Graauw

Nederlandse ondernemers die internationaal zakendoen moeten zich bewust zijn van de compliance regels en handelsakkoorden om niet voor vervelende verrassingen komen te staan. Waar moet je zoal aan denken?

Nederlandse ondernemers die exporteren, moeten handelssancties die landen elkaar opleggen goed in de gaten houden, zegt Corné de Graauw. Hij is Customs Affairs Manager bij DHL Hubs & Gateways Benelux in Breda. “Je kunt door onoplettendheid tegen hoge boetes en zelfs gevangenisstraffen oplopen.”

Ondernemers moeten scherp in de gaten houden met welke partijen ze zakendoen, zegt De Graauw. “Dat klinkt misschien gek, want dat weet je toch? Maar ik ken genoeg voorbeelden waarbij het toch is misgegaan.” Hij noemt als voorbeeld een Nederlander die goederen met de VS als oorsprong verkocht in Iran. “Dat is volgens de Amerikaanse wet niet toegestaan. En toen hij nietsvermoedend naar de VS vloog, werd hij gearresteerd en vastgezet.”

Tijdens het Nationaal Export Event neemt Corné de Graauw van DHL deel aan een huiskamersessie over Trade Compliance en bilaterale verdragen. Foto: DHL

Controleer de sanctielijsten

Bedrijven zijn volgens de sanctiewet verplicht om te controleren of handelspartners niet op de lijst staan, zegt hij. “Je kunt je dan schuldig maken aan een economisch delict, je krijgt dan te maken met Team POSS, de FIOD of het CIDW. Op dit punt adviseert DHL klanten. We hebben een speciaal systeem dat de sanctielijsten scant. Wordt er een zending aangeboden bij ons die gericht is aan een adres van de sanctielijst, dan komt er een block en gaan we onderzoeken of dat wel terecht is.”

Want lang niet altijd is zo’n blokkade terecht, vertelt De Graauw. “Zo kunnen achternamen van de ontvanger van de zending erg op elkaar lijken en op basis van de match kunnen zendingen worden geblokt. Wij adviseren daarom ook om de voornamen en achternamen zo volledig mogelijk uit te schrijven om misverstanden te voorkomen.”

Voer een Trade Compliance in

Sancties tegen bijvoorbeeld Rusland zijn bekend, maar lang niet altijd is het voor Nederlanders direct duidelijk dat bepaalde bedrijven op de zwarte lijst staan. “Denk dan bijvoorbeeld aan bedrijven in Mexico. In de Amerikaanse strijd tegen drugskartels kan dat een rol spelen.”

De Graauw pleit daarom voor het hanteren van een Trade Compliance. “Dat begint met de hele basale vraag; weet wat je exporteert. En is het wellicht geschikt voor tweeërlei gebruik?” Hij doelt daarbij op producten die wellicht ook voor militaire doeleinden kunnen worden ingezet. “Bijvoorbeeld scheepsschroeven. Indien deze beschikken over bepaalde kenmerken kunnen zij worden gebruikt militaire doeleinden. Dat is niet altijd toegestaan.”

Weet wat je handelspartner wil

Het gaat zelfs zo ver dat ondernemers moeten weten voor welk doel hun handelspartner het product zal gebruiken. “Stel ik exporteer naar Australië. Dat lijkt een veilig land, maar weet je ook waarvoor je handelspartner het wil inzetten? Als dat niet in de haak is, kan je alsnog tegen rechtsvervolging of hoge boetes aanlopen.”

DHL moet hier als vervoerder ook scherp op letten, omdat het bedrijf ook aansprakelijk kan worden gehouden wanneer de wet wordt overtreden. “Daarom hebben we sinds 4 jaar een heel secuur systeem opgezet om dit soort risico’s te vermijden. Daarmee geven we onszelf zekerheid, wat tegelijk ook een service is voor de klant.”

Wereldhandel kan sneller

Een punt waar ondernemers veel voordeel mee kunnen behalen, is het goed uitpluizen van handelsakkoorden die steeds meer in bilaterale afspraken tussen landen worden vastgelegd, zegt De Graauw. “Recent moest je hiervoor een ‘certificaat van oorsprong’ voorleggen. Dat is een officieel afgestempeld document wat je apart moet aanvragen. Dat kost tijd en het kan wel eens zoek raken.”

Sinds de invoering van de nieuwe Douanewet van de Unie (DWU) is het steeds vaker mogelijk om gebruik te maken van een zogenaamd ‘Attest van oorsprong’ in het kader van REX (Registered Exporter) “Hiervoor moet je een REX-nummer aanvragen. Deze kan je gewoon op je factuur vermelden. Erg handig, want dit versnelt de wereldhandel enorm.”

Kleine bedrijven profiteren te weinig

Sinds het ingaan van deze douanewet in 2016 wordt hierdoor handelen met steeds meer landen eenvoudiger gemaakt, vertelt hij. “Voor bepaalde goederen uit ontwikkelingslanden betalen importeurs in de EU geen of minder invoerrechten omdat met desbetreffende landen speciale handelsverdragen zijn gesloten. Dit jaar hebben een aantal landen de REX-procedures al uitgerold, bijvoorbeeld India, Pakistan en Kenia. De komende jaren volgen er nog meer.”

Het kan je als bedrijf dus veel geld besparen om je te verdiepen in de handelsverdragen, zegt De Graauw. “Dan weet je of goederen uit een bepaald land vallen onder een verlaagd percentage voor de invoerrechten. Grote bedrijven doen dit meestal wel, vooral starters en kleinere bedrijven profiteren hier te weinig van.”

Meer weten?

Tijdens het Nationaal Export Event neemt Corné de Graauw van DHL deel aan een huiskamersessie over Trade Compliance en bilaterale verdragen.

Meer weten over douaneondersteuning door DHL? Lees verder

Geef je op voor het Nationale Export Event

Meld je nu aan voor het Nationale Export Event op 1 november in Barneveld!

Copyright © Nationaal Export Event Theme by: Theme Horse Powered by: Wordpress