Huiskamergesprek NPCC Zakendoen in Polen

Binnen Europa doet bijna geen economie het beter dan Polen. Elro van den Burg en Rob Rühl laten zien waar precies de kansen liggen.

Tijdens huiskamergesprek van NPCC Zakendoen in Polen bespreken directeur van de Netherlands – Polish Chamber of Commerce Elro van den Burg en directeur Rob Rühl van Next Markets Advisory van de laatste ontwikkelingen in Polen. Het is één van de best presterende economieën in Europa, het heeft een goed opgeleide bevolking die steeds meer te besteden krijgt. En er zijn nog altijd voldoende mogelijkheden als productieland met lage productiekosten.

Elro van den Burg

Elro van den Burg kwam in 2002 naar Polen als buitenlandcorrespondent voor onder meer Een Vandaag. In 2011 werd hij door de Kamer van Koophandel gevraagd om directeur in Polen te worden. Inmiddels heeft de handelskamer vijf personeelsleden en afdelingen in Łódź, Poznań, Gdańsk en in Den Haag.

Rob Rühl onderzocht meer dan 20 jaar als econoom voor ING opkomende markten met een focus op Centraal en Oost Europa om daar zakendoen te bevorderen. Hij heeft nu zijn eigen adviesbureau Next Markets Advisory.

Enorme boost voor Polen

Wat speelt er in Polen?

Rob Rühl: Ik ben voor een klant met een onderzoek naar de ontwikkeling van de arbeidsmarkt in Centraal- en Oost-Europa bezig. Polen kampt met vergrijzing. De beroepsbevolking daalt in omvang, tegelijk komen er meer banen bij. Ondernemers hebben moeite met het vinden van voldoende personeel. Dat zie je trouwens ook terug in de hele regio, zoals in Hongarije, Slowakije en Tsjechië. Je ziet dat veel Oekraïners die banen komen invullen.

Dat klinkt zorgelijk, tegelijk gaat het met de economie toch heel goed?

Rob Rühl

Rob Rühl: Ja, ziet dat de productie van machines, auto-onderdelen, computers, medische apparatuur en de vliegtuigindustrie hard groeien. De agrarische sector is nog groot maar verliest terrein. Polen heeft wat dat betreft de afgelopen jaren een enorme spurt gemaakt. Buitenlandse ondernemers zoals grote automerken hebben Polen een enorme boost gegeven.

Elro van den Burg: Rob schetst goed achtergrondbeeld. Hier spelen we ook op in met ons matchmakingprogramma, we kijken daarbij goed hoe je kunt aansluiten op de laatste trends. In de jaren negentig had je de golf grote bedrijven die zich in Polen vestigden, denk aan Philips. Nu zien we dat vooral het mkb uit Nederland hier zaken wil doen.

En zij zien dat Polen veel meer is geworden dan een productieland. Polen hebben steeds meer te besteden en worden hierdoor ook een interessante markt. We zijn nu bijvoorbeeld bezig met een missie voor WTC Friesland naar Gdańsk en Warschau. Met ons team zoeken we naar individuele matches voor bedrijven. We werken nu bijvoorbeeld met producenten van houtverf of accuklemmen en de Port of Zwolle.

Meer toegevoegde waarde uit Polen

Wat maakt Polen interessant voor Nederlanders?

Elro van den Burg: We zien interesse vanuit de stad Enschede, die op zoek is naar contacten in de luchtvaartbranche. Maar voor veel Nederlanders is Polen ook interessant vanwege de landbouw als productieland en als afnemer van agrotech. De automotive is groeiend, zo bouwt Volkswagen een nieuwe fabriek bij Poznań.

Maar voor veel Nederlanders is Polen ook interessant voor de landbouw als productieland en als afnemer van agrotech. De automotive is groeiend, zo wil Volkswagen een fabriek bij Poznań bouwen. Maar denk ook aan consumer electronics, medische technologie en Business Process Oursourching gaat hier naar een hoger niveau. Hier wordt niet alleen meer de simpele administratie afgehandeld, maar er komen steeds ingewikkeldere opdrachten naar Polen.

Rob Rühl: Je ziet bij deze ontwikkeling in de dienstensector het belang van de overheidssector verder afnemen. Ook de transport en logistiek doet het goed. Tegelijk valt de oude industrie zoals textiel, tabak en kolen terug. Dat is een goed teken. Polen is dus in staat om meer toegevoegde waarde te leveren.

Warschau. Foto: Pixabay/CC0

Wat kunnen we opsteken tijdens de huiskamersessie?

Elro van den Burg: Dat laten we afhangen van wie er komt. Welke behoeften en vragen zijn er, ik wil het interactief houden. Rob zal de economische ontwikkelingen schetsen en ik kan daarbij voorbeelden uit de praktijk geven. We delen graag de do’s en don’ts.

Focus op de regio’s

Hoe kunnen ondernemers zich het beste voorbereiden?

Rob Rühl: Kijk niet meer langer naar Polen als land, maar zoom in op de regio’s in Polen. De verschillen zijn enorm. Rond Warschau is de werkeloosheid 6%, elders kan dat 12% zijn. Dat betekent iets voor de afzetmogelijkheden en het vinden van personeel. Kijk verder dan het landelijk gemiddelde.

Elro van den Burg: Vroeger was vooral Warschau de trekker van Polen. Dat is nog steeds het economisch centrum maar nu zie je dat steden als Krakau, Gdańsk, Łódź en Poznań daarbij komen. Goedkope vluchtverbindingen zoals van WizzAir zetten veel in gang. Het vliegtuig naar Wrocław zit vol Nederlanders, die komen echt niet allemaal vakantie vieren. Er gebeurt zakelijk heel veel.

Economie draait door ondanks zorgen

Klinkt mooi, toch zijn er in heel Europa veel zorgen rond het gedrag van de Poolse regering. Is dat ook een probleem bij het zakendoen?

Elro van den Burg: Daar maken we ons wel zorgen over. We hebben samen met andere handelskamers een rapport geschreven en ingediend bij het ministerie van Economische Zaken om te laten wat de totale waarde is van de investeringen van buitenlandse bedrijven in Polen over de afgelopen 25 jaar. We willen onze toegevoegde waarde laten zien.

Tegelijk zie je dat de economie normaal blijft doordraaien. En ondernemers maken zich wel zorgen, maar het is voor hen nog geen reden om zich terug te trekken.

Rob Rühl: Wat de Poolse regering doet is natuurlijk geen goed signaal naar nieuwe investeerders. Dat zie je ook terug in de cijfers. Daarin zie je de zorg voor de laatste ontwikkelingen, tegelijk blijft de economie goed draaien.

Elro van den Burg: We zien dat Poolse ondernemers sterk voor het EU-lidmaatschap zijn. We blijven dus waakzaam, en er zal vaker overleg met de lokale autoriteiten nodig zijn om meer duidelijkheid te verschaffen.

 

Geef je op voor het Nationale Export Event

Meld je nu aan voor het Nationale Export Event op 1 november in Barneveld!

Copyright © Nationaal Export Event Theme by: Theme Horse Powered by: Wordpress