Winnaar 2007 – Rik Jacobs

De BV Nederland moet afdwingen dat de wereld zaken met ze wil doen

Op de plek in Soesterberg waar vroeger de Centuriontanks oefenden, staat het spiksplinternieuwe kantoor van Vertex Dental en dochterbedrijf NextDent. Beide bedrijven zijn actief in materialen voor tandtechniek. Het grote verschil tussen beide bedrijven: NextDent richt zich volledig op ontwikkelen van biocompatibel materiaal voor 3D-printen.

Het spiksplinternieuwe kantoor van Vertex Dental

Wij spreken Managing Director Rik Jacobs over de ontwikkelingen binnen beide bedrijven en zijn visie op de concurrentiekracht van Nederland. Rik valt direct met de deur in huis: “Hebben jullie al vernomen dat we sinds kort zijn overgenomen? Vorig jaar zijn we een voorzichtige samenwerking gestart met 3D systems uit Amerika. Er bleek zo veel synergie tussen onze bedrijven dat al snel werd gevraagd of wij openstonden voor een intensievere samenwerking. Vanaf dat moment ging het snel, voor we het wisten zaten we om de tafel met bankiers en juristen en eind januari werd de overname bekendgemaakt. Voor alle partijen is het een win-win situatie en we hebben enorm veel zin om samen verder te gaan. 2016 was voor ons bedrijf al een prachtig jaar. We hebben 20% groei kunnen realiseren en nog mooier, we zijn in al onze 83 exportlanden gegroeid. Waarbij Azië, Rusland, Polen en Duitsland echte uitschieters waren. Maar ook de VS, een markt waar wij jarenlang moeilijk voeten aan de grond kregen, hebben we enorm zien groeien. Nu we onderdeel zijn van een Amerikaans concern gaat deze markt helemaal voor ons open.”

Rik Jakobs.

Worden de kansen op de Amerikaanse markt nog beïnvloed door het nieuwe handelsbeleid van de VS?

“Dat verwacht ik eigenlijk niet. Trump is wellicht een maffe keuze voor een president. Maar mijn hoop is dat hij als zakenman een positief effect zal hebben op het zaken- doen in de VS. Nu hangt dat wel van de branche af. Ik denk dat een aantal sectoren zeker te maken gaat krijgen met protectionistische maatregelen, voor ons verwacht ik dat niet. Niet alleen door de branche, maar ook omdat we nu immers onderdeel zijn van een Amerikaans bedrijf. Sowieso zie ik in de hele wereld protectionisme toenemen. Wij opereren in de medische wereld en moeten daarom onze producten registreren. Bijna overal is dit veel lastiger en duurder geworden. Ik zie de komende jaren het aantal handelsbarrières alleen maar toenemen. De aanstaande Brexit is daar een goed voorbeeld van. Alles hangt af van de onderhandelingen. Komt er een akkoord uit zoals we dat met Zwitserland hebben, dan verandert er voor het bedrijfsleven niets. Legt Europa het Verenigd Koninkrijk het vuur aan de schenen, dan zullen we zeker hinder gaan ondervinden.”

Hoe kunnen we de concurrentie kracht van Nederland behouden en zelfs verbeteren? “Voor mij zit dat hem niet zozeer in handelsakkoorden.

Ik denk dat het de komende jaren namelijk steeds moeilijker wordt om deze af te sluiten. Nederland moet gebruikmaken van haar gunstige ligging en inzetten op innovatie. China zal de fabriek van de wereld worden, je ziet nu al dat daar veel geïnvesteerd wordt in het opleiden van mensen en innovatie. Wij moeten deze ontwikkeling voor blijven. Je moet kunnen afdwingen dat de rest van de wereld zaken met je wil doen. Met Vertex Dental zijn we daarom in 2005 begonnen met een omslag binnen het bedrijf van een productiefocus naar een R&D focus. In Nederland investeren wij te weinig in de kenniseconomie. Kijk naar onze universiteiten, ze zouden bij de top 5 van de wereld moeten willen horen en daar ook voor vechten. Het Amerikaanse systeem is niet ideaal, maar ze willen wel nummer 1 zijn en dat betaalt zich uit. Ik voorzie over twee jaar echt een probleem bij het vinden van personeel. Niet alleen technisch personeel, maar over de hele linie. Nederland is een vergrijzend land met een groeiende economie, personeel wordt dus schaarser. Je ontkomt daarom niet aan een gezonde immigratiepolitiek. We hebben immigranten gewoon nodig.“

Wat is je advies voor collega-exporteurs?

“Bedrijven moeten niet slechts op één onderdeel innoveren. Kijk niet alleen naar het product en de materialen zelf, maar ook naar je productie, logistiek en andere bedrijfsprocessen. Robotisering, 3D printen en ook drones zullen de komende jaren veel impact gaan hebben op het bedrijfsleven. Speel hier op tijd op in. En onderschat de macht van social media en e-commerce niet. Dit wordt door veel bedrijven nog veel te weinig ingezet. Ook B2B kun je via social media een campagne opzetten in een (nieuwe) markt die tot doel heeft dat men gaat praten over je bedrijf of product. Zorg dat mensen vanuit de hele wereld in een webshop of webportal samples of producten kunnen bestellen. Dit is een ideale en laagdrempelige manier om een markt binnen te komen. Ten slotte, leer van de lessen uit de retail. De bedrijven die op tijd gezorgd hebben voor webpresence doen het goed, andere hebben het moeilijk.”

Dit artikel verscheen eerder in Trends in Export 2017.

Geef je op voor het Nationale Export Event

Meld je nu aan voor het Nationale Export Event op 1 november in Barneveld!

Copyright © Nationaal Export Event Theme by: Theme Horse Powered by: Wordpress