Terugblik 2013

Export als motor van de Nederlandse economie stond centraal tijdens het Nationaal Export Event 2013 dat op 14 november gehouden werd in het WTC in Rotterdam. Met een voorzichtig herstellende economie is het benutten van exportpotentieel van cruciaal belang voor nieuwe economische groei. Meer dan 900 vertegenwoordigers van het bedrijfsleven kwamen op initiatief van DHL, ExportSelect, Fenedex, ING en Agentschap NL samen om hun visie op export uit te wisselen met onder meer economische diplomaten uit ruim tachtig landen. Ook vielen er twee bedrijven in de prijzen: Koninklijke Boon Edam International, producent van draaideuren, won de DHL Export Trophy 2013 en Tom Ambaum van Neptunus BV won de Exportmanager Award 2013. 

Fotoverslag Nationaal Export Event 2013

Film Nationaal Export Event 2013

Ahmed Aboutaleb over internationale handelsrelaties

Het evenement werd geopend door Burgemeester Aboutaleb van Rotterdam, die opriep toch vooral niet te bezuinigen op onze handelsposten in een tijd dat we het juist van export en internationale handelsrelaties moeten hebben. Ook bood hij aan waar mogelijk zijn eigen internationale netwerk in te zetten voor bedrijven die exportambities hebben.

Mark Cliffe geeft een presentatie over de exportkracht van Nederland

Mark_CliffeMark Cliffe, Chief Economist van de ING Group, kon melden dat het overschot op de lopende rekening van Nederland in 2014 een record zal bereiken van € 65 miljard. Dat kwam naar voren in zijn presentatie over de uitdagingen bij het in stand houden van het Nederlandse exportsucces. Het toenemende overschot op de lopende rekening weerspiegelt de exportkracht van Nederland, maar tegelijkertijd onderstreept het ook de zwakte van de binnenlandse vraag, en dat beperkt de import. Dat leidt volgend jaar tot het recordoverschot van € 65 miljard op de lopende rekening, oftewel 11 % van het Bruto Binnenlands Product. “Deze situatie is niet houdbaar, vooral omdat de huidige zwakte in de Nederlandse bedrijfsinvesteringen de exportcapaciteit op lange termijn dreigt te ondermijnen”, zegt Cliffe. Over de kansen voor het Nederlandse bedrijfsleven zei hij: “Hoewel opkomende markten op lange termijn de beste vooruitzichten bieden, zijn er op korte termijn meer kansen in nabije landen als Duitsland, Polen en het Verenigd Koninkrijk.” (Nieuwsbericht ING)

Zonder marketingbudget snel wereldwijd succes oogsten volgens Taco Carlier

Taco_CarlierAan het woord kwam ook Taco Carlier, oprichter en CEO van VANMOOF, de maker van de Nederlandse designfiets. Kleine bedrijven noemt hij de mini-multinationals van de economie. Hij toonde aan dat het met een onderscheidend, innovatief en tot de verbeelding product mogelijk is om snel wereldwijd succes te oogsten. Gebruik social media om je verhaal te vertellen, is daarbij zijn op eigen ervaringen gebaseerde advies. U kunt de presentatie hier downloaden.

 

 


Michiel Greeven over de succesfactor van MKB’s

Michiel_GreevenOok Michiel Greeven, VP Sales & Marketing van DHL Express, benadrukte de rol van het MKB in het exportsucces van Nederland. Bovendien gaf hij met zijn presentatie inzicht in een internationaal onderzoek (deel 1, deel 2) dat aantoont dat MKB’s die exporteren zich onderscheiden door een grotere succesfactor.

 

 

 

Koninklijke Boon Edam International wint DHL Export Trophy

Boon_edamGreeven reikte ook de DHL Export Trophy uit aan Koninklijke Boon Edam International, producent van draaideuren. Aan de prijs is naast een certificaat en een trofee een bedrijfsfilm verbonden. Het juryrapport prijst het feit dat Boon Edam ondanks de economische crisis succesvol is: “Niet alleen vanwege de brede range van producten maar juist ook door de wereldwijde spreiding.” Hierdoor heeft Boon Edam maximaal kunnen profiteren van groei in Azië, terwijl Europa de laatste periode min of meer stabiel is. In 2013 behaalde Boon Edam een recordgroei in Amerika, waardoor dit jaar het lokale salesteam is uitgebreid en bijna verdrievoudigd sinds 2010.”

 

 

Tom Ambaum, Neptunus BV, wint Exportmanager Award 2013

Tom_AmbaumTom Ambaum van Neptunus BV is uitgeroepen tot winnaar van de Exportmanager Award 2013. Tijdens een zeer spannende finale liet hij Arjan Muis van Rollz International BV en Bas Verhagen van Herculan Sports Surfaces BV achter zich. Het succes van de drie kandidaten schuilt volgens juryvoorzitter Ad van Hamburg, voorzitter van Fenedex, in hun passie en focus. Over Tom Ambaum zegt het juryrapport verder dat hij wensen van de klant weet te vertalen in concrete producten. Zijn trots en inspirerende visie hielpen Neptunus wereldwijd successen te boeken met hun tenten en demontabele gebouwen. Aan de prijs is een naast de Award ook een geldprijs van 2.500 euro verbonden.

 

 

Aan het einde van de dag kon Bas Pulles van Agentschap NL melden dat er met de 150 vertegenwoordigers vanuit ambassades, Consulaten Generaal en Netherlands Business Support Offices ruim 1.500 gesprekken werden gevoerd.

Presentaties

Workshop 1:
Masterclass: Samenwerken met je buitenlandse partner

Workshop 2:
Meer exportsucces door een goede online strategie (deel 1)
Meer exportsucces door een goede online strategie (deel 2)

Workshop 3:
De praktische kant van een exporttransactie

Workshop 4:
Financiering van uw export naar het buitenland (presentatie niet beschikbaar)

Workshop 5:
Verover de wereld in drie kwartier (presentatie niet beschikbaar)

Workshop 6:
Exportkansen creëren door Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (deel 1)
Exportkansen creëren door Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (deel 2)

Workshop 7:
Brazilië: Kansen verzilveren in een beschermde markt

Workshop 8:
Masterclass: Nederlandse zakencultuur gezien door vreemde ogen (presentatie niet beschikbaar)

Workshop 9:
Rusland: Van strategie naar exportsucces (deel 1)
Rusland: Van strategie naar exportsucces (deel 2)

Copyright © Nationaal Export Event Theme by: Theme Horse Powered by: Wordpress