Tom Coronel

Hoe zet je jouw bedrijf internationaal goed op de kaart en zorg dat je dat niet alleen jouw product maar ook de ‘branding’ consistent en overtuigend is? Tom Coronel is autocoureur en zakenman in hart en nieren. In een wereld die blijft veranderen, draait alles om topsnelheid. Dat is zijn boodschap op het Nationaal Export Event.

Tom Coronel (links) in Hongarije. Foto: © 2017 David Noels / all rights reserved

Hoe gebruik je je ervaring uit de autosport in je online business?

Mijn hele leven draait om snelheid. Tegelijk ben ik internationaal veel op pad voor de autosport. En als ambassadeur voor DHL kan je me zien als de fastest delivery boy on earth. Omdat de wereld steeds verandert, moet je steeds sneller kunnen reageren. Je moet snel kunnen leveren en snel kunnen denken. Vroeger waren de afstanden groot, maar door online te zijn worden alle lijntjes korter. China is bijna net zo dichtbij als de groenteboer om de hoek.

Leren van je fouten

Hoe leer je snel inspelen op die veranderingen?

De eerste keer word je verrast. Dat was een Black Friday in november. Toen ging de omzet online ineens maal zes. Dan komen de leveringen ineens 3 dagen later dan verwacht omdat we het niet hadden verwacht. Daar leer je van. De tweede keer ben je voorbereid en de derde keer beheers je het hele proces. Dan heb je genoeg mensen, genoeg capaciteit en voldoende producten. Je moet dan de mensen in de keten kunnen opschakelen. Net zoals ze dat bij DHL kunnen. En nu we steeds meer data hebben, kan je dit soort dingen beter voorspellen.

Heeft de digitalisering ook de autosport veranderd?

Ja, je kunt alles veel dichterbij brengen. Door social media ben ik een merk geworden. Je hebt direct contact met je fans en dat werkt echt. De kennis die ik hiermee opdoe kan ik weer toepassen voor mijn webwinkels.

Globaal denken

Wat wil je de ondernemers op 1 november meegeven?

Denk niet te veel regionaal, maar globaal. Het buitenland is niet niet meer buitenland. Grenzen vallen weg en iedereen profiteert daarvan. Het is een kans voor specialisten. In mijn business krijg ik steeds meer bestellingen uit het buitenland. Met mijn barbecueshop verkoop ik meer aan Amerikanen dan aan Nederlanders.

Met één webshop kan je de wereld bedienen?

In principe wel, al moet je natuurlijk wel cultuurverschillen leren begrijpen. Anders krijg je misverstanden. Ik verkoop veel producten via Amazon, in het begin deed ik dat met een Nederlandse beschrijving. Maar zo werkt dat natuurlijk niet. Om online succes te hebben moet je anders leren denken. Dat zie je ook bij de jeugd, zij kijken veel verder dan Nederland of Europa. Hun wereld wordt beïnvloed door influencers op Youtube of Netflix. Dat is heel internationaal.

Je bent zelf ook een influencer.

Ja! Zo kan je zien hoe dat werkt. Mijn grootste fanbase uit de autosport is natuurlijk Nederlands, maar daarna komt Argentinië. Ik was me daar eerst helemaal niet bewust van, maar de cijfers liegen niet. Dat komt natuurlijk omdat ik vaak mee heb gedaan aan de Dakar-rally. Zodra ik in Buenos Aires land, belt FOX TV. Dat zijn 25 miljoen kijkers!

Coronel als influencer. Foto: Gregory Lenormand / DPPI

Oppassen dat we niet verwend raken

Als je zo globaal denkt, moet je je dan nog aanpassen aan de regio waar je opereert?

Natuurlijk! Van de 10 posts op social media zullen er 8 in het Engels zijn. Maar tijdens de Dakar doen we voor de lokale fans veel in het Spaans. Daar haal ik ontzettend veel bereik mee. Tijdens de raceweekenden doen we vaak lokale acties waarbij we fans uitnodigen om als bijrijder mee te rijden: de snelste taxi ter wereld. Als we in Japan zijn, doen we dat uiteraard in het Japans. Dat is de reden waarom ik wereldwijd zoveel fans heb, niemand doet dit. Wie heeft er 1 miljoen Facebook-fans? In de autosport zijn er 3 coureurs met meer fans, dat zijn mannen uit de Formule 1. Daarna zie je mij.

Hebben wij Nederlanders een schop onder de kont nodig?

We hebben een hele rijke geschiedenis, in de Gouden Eeuw durfden we globaal te denken. Dat doen we nog steeds, maar we moeten uitkijken dat we niet verwend raken. We staan goed bekend, leveren kwaliteit en zijn loyaal. Maar dat is niet genoeg, ik vind dat we internationaal wel meer vertrouwen mogen kweken. We staan misschien bekend als early adopters, maar daar mag echt wel meer vaart in komen.

Geef je op voor het Nationale Export Event

Meld je nu aan voor het Nationale Export Event op 1 november in Barneveld!

Copyright © Nationaal Export Event Theme by: Theme Horse Powered by: Wordpress